05 August 2010

Kisah ke~uncitan

Posted by ~*Dandelicious Princess*~ at 11:34:00 AM
Reactions: 
Kalau tak silap, bermula minggu ke 16 atau 17, perut saya makin naik. Pada awalnye, rasa sakit sangat kat bawah abdomen. Pinggang sakit.. Kadang-kadang jek ble duk kat opis sebab duduk lama-lama atas kerusi. Tu yang saya akan ulang alik ke pantry or ke toilet untuk senam jalan-jalan sket. Lagipun, ble perut setat membesar, saya memang kerap rase nak ke tandas. Bonus la, sambil-sambil eksesais jalan. Skang ni dalam minggu ke 19. Rasa sakit bawah abdomen da makin kurang. Tidur pun selesa. Minggu lepas, saya rasa sakit sangat sampai x bley nak bergerak. Baring jek dalam bilik. Nak bersuara panggil En suami pun saya x larat. Tapi kejap aje. Tak lama sakitnye. Cuma kene rehat sekejap. Alhamdulillah. Skang da ok. Da gi scan baby jugek. Doc cakap xde masalah. Memang natural la macam tu. Tapi tu la, lain orang.. lain pengalamannya.

2-3 hari ni plak, kaki pun bley ter-cramp mase mamai tdo. Tak mampu nak bersuara nak kejutkan En suami sebab sakit sangat + mamai + tahan nak terkucil plak ble tersedar dari tidur. Hahahah! Tapi macam biasa la. Sakit kejap jek. Cuma berlarutan sakit urat kat tempat cramp tu dalam 2-3 hari baru baik.


~* Perenggan emo sket *~

Saya bukan nak mengadu domba yang saya sakit yang amat. Sebab sakitnya sekejap-sekejap aje. Masih boleh dihadapi. Apalah yang nak dikeluhkan. Syukur yang teramat ke hadrat Ilahi kerana memberi saya peluang untuk mengecapi pengalaman ini. Dalam hidup ini, ada kekurangan dan ada kelebihan yang kita dapat. Tak semuanya sempurna sebagaimana yang kita impikan. Sebab itu saya nak nyatakan catatan-catatan ini bukan hendak menunjukkan rasa bangga kerana mendapat nikmat ini. Siapalah saya untuk berbesar diri. Semuanya pinjaman dari-Nya. Lagipun saya tak tahu bagaimana akhirnya kandungan ini. Saya hanya berharap kami sekeluarga dapat melalui semuanya dengan baik. Semoga bayi dalam kandungan ini sehat hendaknya.

Dengan catatan ini, saya juga ingin nyatakan pengalaman saya yang tak seberapa dan sebagai catatan memori pengalaman pertama saya. Saya pun slalu baca blog mummy2 or mummy to be yang lain untuk mengetahui samada dorang ada experience macam saya atau tak. Saya juga boley pastikan samada apa yang saya alami adalah normal atau tak berdasarkan pengalaman senior-senior yang lain. Saya pun harap orang lain akan dapat info berguna dari catatan saya.

Kadang-kadang saya rasa segan dengan perut saya da naik sket ni. Sebab skang ni saya kerap jalan-jalan ke hulu-hilir dalam opis untuk kurangkan lenguh. Saya segan sebab lalu depan sahabat-sahabat seopis saya dengan perut ni especially yang lelaki. Blum pernah lagi dalam unit ini ada pembawak budak. Situasi ini saya tak pernah tengok lagi dalam unit ini. Jadi, saya rase segan sket. Kadang-kadang saya tahan napas sket ala-ala tahan perut tanak kasi nampak uncit sangat. Segan plak. Tapi sampai ble nak sorokkan? Nanti akan jadi lagi besar jugak. Saya juga segan dengan kawan-kawan perempuan yang seunit dengan saya. Sebab saya tak mahu berjalan dengan terlalu menampakkan perut saya sebab takut dorang kecik hati atau nampak macam saya ni saja jalan ke hulu-hilir tayang perut. Saya tau kawan-kawan saya tak akan berfikir negatif. Tapi saya segan dan saya faham. Rezeki kawan-kawan saya belum ada lagi. Jadi saya tak boleh la nak berlagak atau buat-buat tak faham seolah-olah dorang tak rase ape-ape. Mesti ada sekelumit rase sedih sebab semua orang yang da mendirikan masjid, akan mengharapkan zuriat. Tapi kawan-kawan saya muda-muda lagi taw. Moga rezeki kalian plak akan menyusul selepas ini. Sama-samalah kita doakan yang terbaik untuk semua.

Walopun saya seorang yang tak banyak bercakap.. dan ada juga pertelingkahan antara kita atau ketidaksefahaman pendapat. Saya nak kasi tahu kamu yang membaca coretan ini yang saya tetap sayang kawan-kawan saya. (Hah! Ape kaitan dengan kisah keuncitan? Hanya layanan emosi x stabil seorang mummy to be. :p) Tapi betul la, saya tak tipu!

Dah.. nak g wat UI gaji plak x siap lagi ni. Eh... da nak rehat la :p

2 comments:

munie said...

hahahah...ntah..tak de kena mengena ngan tajuk tu...hahah...tayang la..tak kisah(dalam hati ingin la jugak..)tapi tak sesuai da pakai baju kurung tu..nmpk tak comey..sila cari baju comey2 ye puan pie..bia nmpk perut tu comey...ekekek..:P

~*Dandelicious Princess*~ said...

segan nak pakai baju peknen. sebab nanti lg la nampak gaya tgh peknen. lg la nmpk tayangan tgh peknen. hakikatnya, syukur Alhamdulillah :D

Lagipun, kene beli baju comey2 tu dengan banyak secara drastik. korek duit gaji la. tambahan, kalo beli/pakai baju comey tu dekat2 nak raya, bley wat jadik baju raya sekaligus. 2 in 1. heheh.. kalo pakai skang, x jadi baju raya da la. hik hik. lagipun.. tahun ni raye xde baju kurung. huk huk.

 

Dandelicious Princess Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Make Money from Zazzle|web hosting